18 reacties op “Brievenbus

  1. Veronica kan met weinig woorden precies de juiste aandachtspunten aankaarten. En ziet al snel wat je nodig hebt en wat je zwakke en sterke punten zijn voor de klas. Het was precies wat ik nodig had als onervaren persoon voor een klas. Veronica Bedankt.

  2. Interactieve voordracht ‘De directeur van de les’ voor de Radboud Docentenacademie. juli 2016
    Antwoorden op de vraag: “Wat heb je vandaag geleerd”:
    Ik heb vandaag handvatten toegereikt gekregen, waarmee ik met meer zelfvertrouwen mijn eerste lessen kan starten.
    Ik heb geleerd te vertrouwen op het gezag dat je hebt als docent, om dit te nemen en om leerlingen op een respectvolle manier te corrigeren.
    Een duidelijke visie op het gezag voor de klas en het vertrouwen van leerlingen.
    Gezag is een noodzaak, maar is constructief geladen.
    Gezag is iets wat je kan nemen, maar je moet er je eigen manier in vinden met eigen principes.
    Ik heb geleerd dat je op je woorden moet letten (bijvoorbeeld de woorden ‘afspraken’of ‘waarschuwing’ niet gebruiken).
    Ik ben enorm benieuwd hoe deze visie en andere visies over orde en gezag in mijn klas tot uiting gaan komen.
    Ik heb geleerd hoe de eerste week gelijk gezag te nemen en hoe jezelf op te stellen ten opzichte van de leerlingen.
    Ik heb geleerd hoe ik met gezag het vertrouwen van leerlingen kan krijgen èn houden.
    Neem als docent je vanzelfsprekende en natuurlijke gezag.
    Ik heb geleerd dat je streng, consequent, duidelijk en tegelijk heel toegankelijk mag zijn.
    Ik heb de handvatten gekregen om het gezag te nemen en het vertrouwen van de klas te krijgen.
    Als je gezag hebt, heb je geen regels nodig.

  3. Beste lezer,
    Zo’n beetje 20 jaar sta ik nu voor de klas, maar de laatste jaren met minder plezier dan voorheen. Zozeer zelfs, dat ik heb overwogen op zoek te gaan naar een ander werkterrein. Na een lesdag was ik moe, afgedraaid en ik werd veel te snel boos op de klas als er niet gebeurde wat ik wilde. Ik realiseerde me dat er iets moest gebeuren voordat de rek er helemaal uit was, en gelukkig gaf mijn school me de kans om mee te doen aan de training ” de directeur van de les”, een intensieve cursus waarbij het gedrag van de deelnemende docenten kritisch geobserveerd en besproken wordt en waarbij je praktische en direct toepasbare instrumenten aangereikt krijgt om in de les met meer gezag op te treden. Confronterend? Ja! Leerzaam? Nou en of! Was ik toen helemaal klaar? Nee, nog niet; mijn ingesleten patronen bleken na zoveel onderwijsjaren diepe sporen getrokken te hebben en mezelf daar uit te trekken was een flink persoonlijk gevecht. Veronica heeft mij ook na de “directeur van de les” nog een aantal keer begeleid en ze heeft me het vertrouwen gegeven om door te zetten.
    Gaat alles nu van een leien dakje? Nee, niet altijd, maar ik heb veel meer oog gekregen voor mijn blinde vlekken en kan teruggrijpen op hetgeen ik geleerd heb om zo fouten te herstellen.
    Veronica, bedankt!

  4. Vanmorgen heb ik veel van je principes kunnen toepassen in mijn lessen. De eerste les was het nog een beetje los van mijn persoon, de tweede les al heel ontspannen; de tijd genomen om namen te oefenen, uitgelegd en toegelicht wat mijn regel is in de klas en op het bord getekend MT (met telefoon, red.) en ZT (zonder telefoon, red.). Werkte goed allemaal. Maar vooral het besef, ik NEEM HET GEZAG, maakt dat ik er anders sta. Na de pauze stonden we met 3 docenten uit het Zorgteam even te vieren, dat we er zo anders bijzaten dan vorige week vrijdag, toen voelden we ons uitgeblust en heel moe en nu veel energieker. Je training heeft het lichter gemaakt en ons nieuwe energie gegeven, dank je wel Veronica.

  5. Hallo Veronica,
    Het resultaat bij sommige lessen vind ik indrukwekkend. Ik heb me met name gericht op de directeur zijn en ik ben met mijn uitleg aan de slag gegaan. Dit heeft geresulteerd in het veel sneller stil worden van de klassen, duidelijkere instructie kunnen geven, en vervolgens zijn de leerlingen zelfstandig ook goed aan de slag gegaan. Met name in een van mijn 3T klassen die ik normaal gesproken vrij druk vind, heb ik met verbazing gekeken naar het effect. Die les geef ik echt als cijfer een 9.

  6. Bedankt voor de tweedaagse training ‘De directeur van de les’. Ik ben de feedback van de cursus gelijk aan het toepassen, met positief resultaat in de eerste lessen!

  7. ‘De directeur van de les’
    Hoe effectief is het als je meteen geconfronteerd wordt met feedback door, weliswaar, acteur leerlingen over hoe jij als docent voor de klas staat? Zij geven jou feedback met daarin je sterke en zwakke punten waarmee je meteen aan de slag kunt om dit te behouden of te verbeteren. Dit heb ik mogen ervaren bij de training ‘De directeur van de les’, gegeven door Veronica Weusten (Weusten en Hoornstra).
    Als beginnende (2-3 schooljaren) docent worstelde ik met de orde in de klas, waarbij ik erop moest letten dat een les een ‘begin’ en een ‘einde’ verdient en dat alle leerlingen meteen de aandacht op mij gevestigd moesten hebben als ik daarom vroeg.
    “De eerste 6 weken van het schooljaar zijn ontzettend belangrijk; daar zet je de toon hoe jij je lessen wilt hebben”. Dit heb ik in mijn eerste en tweede schooljaar als docent ontzettend vaak gehoord. Ik wist wel wat mijn collega’s daarmee bedoelden, maar ik had voor mij persoonlijk onvoldoende tools waar ik me aan vast kon houden.
    De 2-daagse training die ik heb gevolgd is voor mij het omslagpunt geweest voor hoe ik nu voor de klas sta. Tijdens de training leer je een achttal docenten kennen die hier aan meedoen dus je deelt ook nog eens wat. Je ziet ook van elkaar wat je over kunt nemen; dan vooral wat bij jezelf past. De theaterdocent, die ook aanwezig is, maakt je bewust van wat je kunt doen met je lichaamshouding en mimiek. De leerling acteurs, die nagenoeg elke leerniveau (voorbeeld: vmbo TG tweedejaars) aan kunnen nemen, geven je meteen feedback, zodat je ermee aan de slag kunt.
    Ik ben zelfverzekerder uit die cursus gekomen en sta dus nu met een heerlijk gevoel les te geven aan de leerlingen.

  8. Beste Veronica.

    Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik de cursus “directeur van de les” heb gevolgd.
    Het was een keerpunt in mijn loopbaan als startend docent; dikke boeken en taaie theorieën uit de onderwijswereld zijn door jullie samengevat in een klein, kernachtig, en glashelder boekje. De vinger gaat naar de zere plek en er volgt een zeer degelijke analyse met bijbehorende remedie. Ik kan terugkijken op een jaar waarin ik met beduidend meer plezier en regie heb lesgegeven dankzij de inzichten die ik heb gekregen door jullie training. Dit schooljaar begin in op een nieuwe school en als voorbereiding heb ik nog een keer door mijn aantekeningen van “directeur van de les” gekeken en realiseerde me dat ik nog geen feedback op jullie website had geschreven; bij dezen!
    Dat jullie nog veel docenten en leerlingen mogen harmoniëren en inspireren. 🙂

  9. Beste Veronica,
    Wat heb ik veel aan de tweedaagse training De directeur van de les gehad! Nu al merk ik verschil in de lessen die ik geef. Een collega die mij bij een les ondersteuning geeft zag ook verschil. Zowel non-verbaal corrigeren en consequent zijn (mijn leerdoelen) ben ik veel adequater dan voorheen.
    Vanaf komend schooljaar pak ik het door en lees ik mijn logboek nog eens.
    Een aantal collega’s heb ik de training aangeraden en als team gaan we kijken hoe we allemaal als directeur voor de klas kunnen staan met de tips en trucs die ik heb geleerd.

  10. Beste Veronica,
    Onlangs kregen beginnende docenten bij mij op school het boekje De geliefde leraar en ik was blij verrast toen ik jouw naam las als zijnde auteur. Ik heb hele goede herinneringen aan jouw begeleiding toen ik na een burn-out weer terug voor de klas kwam. Dat was in Nijmegen. Inmiddels ben ik in Oss werkzaam met ontzettend veel plezier en vaak denk ik aan de tips die je mij toen gaf. Ik heb er heel veel aan gehad en nog steeds maak ik gebruik van enkele aanbevelingen.
    Dank je wel en ik ben blij (en best trots) dat jij mij ooit begeleid hebt.

  11. Ik kan de begeleiding van Veronica het beste als volgt typeren:

    Persoonlijk, op maat, direct praktisch toepasbaar en zeer prettig.
    Het heeft mij weer een positieve boost gegeven om alles weer voortvarend aan te pakken.

  12. Een greep uit de evaluaties van de voordracht De relatie tussen gezag en vertrouwen / gastvrijheid en loyaliteit van 8 januari 2014
    – Netjes. Nice performance. Goed voorbereid. Professioneel. Leuke humor. Super boeiend.
    – Heel duidelijk en zeer bruikbaar. Kort en krachtig!
    – Duidelijk, enthousiast, Veronica praat boeiend.
    Wat ging goed?
    – Duidelijke uitleg. Concrete voorbeelden.
    – Uitleg gezag, vertrouwen en loyaliteit.
    – Presentatie gastvrijheid/loyaliteit.
    Wat was het best?
    – Kort en krachtig, goed gevarieerd, leuke tactieken.
    – Demonstaties, voorbeelden.
    – Tips hoe je storende leerlingen kunt aanpakken,
    – Bevestiging dat wat ik doe goed is.
    – Je wordt aan het denken gezet over de manier waarop je zelf les geeft en orde houdt.
    – Dat orde belangrijker is dan deskundigheid van de docent.
    Wat kan beter?
    – Kan de workshop langer zijn?
    – Prima! Geen suggesties. Veel niveau. Echt een model workshop. Kort, krachtig en boeiend.

  13. Ik ben zeer tevreden over de begeleiding van Veronica. Er wordt passend en concreet feedback gegeven waar je als docent ook echt iets mee kan. Hierdoor kom je tot nieuwe inzichten, wat het werk weer leuker maakt!

  14. Een greep uit de evaluaties van de interactieve voordracht Orde en Sfeer van 23 augustus 2013:
    – Eye opener qua inhoud.
    – Super voor de start van het nieuwe jaar.
    – Boeiend, verfrissend, duidelijk, overtuigend.
    – Inspirerend verhaal.
    – Afwisselend.
    – Heb me geen minuut verveeld.

  15. Een greep uit de evaluaties van de interactieve voordracht Orde en Sfeer van 4 september 2013:
    – Inhoudelijk sterk.
    – Start was helder: kader scheppen.
    – Duidelijk, persoonlijk, daadkrachtig.
    – Leerzame ochtend.
    – Duidelijke stellingname.
    – Voor herhaling vatbaar; eigenlijk te kort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.